Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı Projesi’ndeki kördüğümün devam ediyor. 2013'te, 1080 günde bitirileceği belirtilen ve 4,3 milyar TL'lik harcama öngörüsü ile temeli atılan projenin maliyetinin 85 milyar TL’ye dayandığı ortaya çıktı.
BirGün'den Mustafa Mert Bildircin'in haberine göre, Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı Projesi’nin 2025 yılı itibarıyla maliyeti, ilk açıklanan tutarı 19’a katladı. 2013’te temeli atılan ve 4,3 milyar TL olarak açıklanan Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi’nin maliyeti 2025 itibarıyla 83,5 milyar TL’ye ulaştı.
Maliyeti 19 kat arttı
Ankara-İzmir Hızlı Tren (YHT) Projesi, 2013 yılında "Bin 80 günde tamamlanacak" iddiasıyla temeli atılmıştı. İlk etapta 4,3 milyar TL olarak planlanan proje maliyeti, yıllar içinde defalarca revize edildi. 2022 yılında 47,1 milyar TL, 2023’te 62,5 milyar TL, 2024’te 64,4 milyar TL olan maliyet, 2025 yılı itibarıyla 83 milyar 535 milyon 527 bin TL’ye yükseldi.
Maliyetin yıllara göre artışı nasıl seyretti?
Projenin maliyetindeki artış, yıllara göre şu şekilde gerçekleşti:
- 2020: 16,4 milyar TL
- 2021: 18,1 milyar TL
- 2022: 24,9 milyar TL
- 2023: 62,1 milyar TL
- 2024: 64,4 milyar TL
- 2025: 83,5 milyar TL
Süreç boyunca 5 bakan görev yaptı
Proje, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nda beş farklı bakanın görev yaptığı bir süreçten geçti. Projenin başlangıcından bugüne kadar görev yapan bakanlar şöyle sıralandı:
- Binali Yıldırım: Temel atma dönemi (2013)
- Lütfi Elvan: Aralık 2013 - Mart 2015
- Ahmet Arslan: Mayıs 2016 - Temmuz 2018
- Mehmet Cahit Turhan: Temmuz 2018 - Mart 2020
- Adil Karaismailoğlu: Mart 2020 - Haziran 2023
- Abdulkadir Uraloğlu: Haziran 2023 - Devam ediyor