İZMİR

İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu’nun geleceği belirleniyor: Kritik tarihte karar verilecek!

İzmir'in en büyük projelerinden İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu çalışmalarında kritik tarih belli oldu. 13 Mart 2025'te toplanacak olan Bakanlık komisyonu projenin geleceği ile ilgili kararını verecek. Projenin 2025 yatırım programında yer almaması ise tartışma yaratmıştı.

Abone Ol

İzmir'deki en büyük projelerden biri olarak planlanan ve büyük tartışmalar yaratan İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu’nda dönüm noktası yaklaşıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından planlanan çevre yolunun hayata geçirilmesine yönelik karar, 13 Mart 2025'te yapılacak Bakanlık komisyonu toplantısında verilecek. Toplantının, projeye dair son şeklin verilmesi açısından büyük bir öneme sahip olduğu ifade ediliyor.

Çevre yolu projesine ilişkin detaylar neler?

Projenin toplam maliyetinin 5 milyar 283 milyon 49 bin TL olması bekleniyor. ÇED süreçlerinin tamamlanmasının ardından, çevre yolunun 4 yıl içerisinde hizmete girmesi planlanıyor. İzmir'in kuzeydoğusunda yer alacak otoyol güzergahı, Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Bornova, Kemalpaşa ve Buca ilçelerinden geçerek toplamda 41 kilometrelik bir uzunluğa sahip olacak. Güzergah boyunca 11 adet kavşak inşa edilecek.

Tartışmalara neden olmuştu

Bu projeyle ilgili en fazla tartışılan konu ise, çevre yolunun 2025 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı'nda yer almamış olmasıydı. Ancak, son iki yıl içinde çevre yoluyla ilgili 5 ayrı İDK toplantısı tarihinin belirlenmiş olması dikkat çekiyor.

SİT alanı olarak tescillenmişti

Çevre yolunun geçeceği güzergah üzerinde, Karşıyaka ilçesinin Örnekköy Mahallesi'nde yer alan tabiat parkı alanında, 2016 yılında yapılan kazılar sonucu arkeolojik kalıntılara rastlanmıştı. İncelemeler neticesinde bu alan, 3. derece arkeolojik sit alanı olarak tescillenmişti. Yeni otoyol güzergahının sit alanına oldukça yakın geçmesi nedeniyle, bu bölgedeki incelemeler daha da yoğunlaşmıştı. Yapılan incelemeler sonrası, Geç Roma, Bizans ve Osmanlı dönemlerine ait seramikler de tespit edilerek, alanın 3. derece arkeolojik sit alanı olarak korunması kararlaştırıldı. Bu durum, çevre yolu projesinin bazı yönlerinde ek düzenlemeler yapılmasına neden olmuştu.

Tanıtım dosyasında neler yer almıştı?

Proje tanıtım dosyasına göre, çevre yolu Menemen-Çandarlı Otoyolu’nun Koyundere kesiminden ayrılarak başlayacak ve Buca Kavşağı’na bağlanacak. Proje güzergahı, 37,5 metre genişliğinde olacak ve 120 km/saat hızla seyir edilmesi öngörülen otoyol standardına sahip olacak. Yolu, Menemen, Çiğli ve Karşıyaka'nın doğusundaki dağlık kesimlerden geçerek, Ambarlar kesiminden İzmir-Ankara Devlet Yolu ve İzmir-İstanbul Otoyolu ile kesişecek.

Teknik özellikler sıralandı

Proje tanıtım dosyasında şu ifadeler yer aldı: "Proje güzergahı Menemen-Çandarlı Otoyolu'nun Koyundere kesiminden ayrılmakta, Menemen ve Çiğli'nin doğusundaki dağlık kesimden güney istikametinde geçerek doğuya yönelmektedir. Bu kesimde de Bayraklı ve Karşıyaka'nın kuzeyinden doğu istikametinde geçen proje hattı, geçmiş yıllarda projesi tamamlanan Bornova Çevre Yolu hattına oturarak Evka-4 mahallesinin altından tünelle geçmektedir. Bu kesimin devamında Homeros Vadisi'ni ve Manisa Yolu'nu keserek Bornova'nın etrafından dolaşan proje güzergahı Ambarlar kesimine ulaşmakta ve İzmir-Ankara Devlet Yolu ile İzmir-İstanbul Otoyolu ile kesişmektedir. Bu noktadan itibaren sanayi sitelerinin doğusundaki dağlık kesimi kullanarak güney istikametinde ilerleyen güzergah, proje sonunda mevcut Buca Kavşağına bağlanarak sona ermektedir. İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu (Km: 0+000-41+000) Projesi için gerçekleştirilen etüt mühendislik çalışmaları neticesinde proje hattı Menemen-Çandarlı Otoyolu'nun Koyundere kesiminden ayrılarak başlamakta (Km:0+000) olup mevcut Buca Kavşağına bağlanarak son (Km:40+823) bulmaktadır. Proje güzergahı toplam uzunluğu yaklaşık 40,823 kilometre olup 3 şerit gidiş – 3 şerit geliş olacak şekilde (2 x 3) ve platform genişliği toplam 37,5 metre olacak şekilde tasarlanmıştır. Proje hızı otoyol standardı olarak 120 km/saat olarak belirlenmiştir. Proje hızı tüm güzergah boyunca hem yatay hem de düşey olarak korunarak projelendirme çalışması yapılmıştır."