Pilot illerden biri olarak belirlenen İzmir’in Bornova ilçesinde, Bornova İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen görevlendirmeler kapsamında, imam, hatip, vaiz, müezzin ve Kur’an kursu öğreticileri çeşitli okullarda görevlendirildi. Atamaların büyük bölümünün ilk ve ortaokullara yapıldığı belirtildi.
“Laik eğitim ve yaşama müdahale”
Eğitim Sen İzmir 4 No’lu Şube, yaptığı açıklamada, ÇEDES uygulamasının laik eğitim anlayışına zarar verdiğini ve çocukların zihinsel gelişim süreçlerini olumsuz etkilediğini savundu. Açıklamada, şu ifadelere yer verildi: “Bornova İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün gönderdiği yazıya göre, 99 okulda cami imamları görevlendirilmiştir. Lise, ortaokul, ilkokul ve anaokullarında dini içerikli etkinliklerin yapılması, laik eğitim ve laik yaşama müdahale anlamına gelmektedir. Eğitimdeki temizlik, güvenlik, öğretmen eksikliği gibi temel sorunlar çözülmek yerine bu tür projeler gündeme alınmıştır.”
Çocuk haklarına ve pedagojiye aykırı
Sendika, uygulamanın Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’ne aykırı olduğunu belirterek, çocukların dini etkinlikler üzerinden istismar edilmesine karşı çıktı. Dini içerikli etkinliklerin pedagoji bilimine aykırı olduğuna dikkat çeken Eğitim Sen, şu görüşleri dile getirdi: “Basına da yansıyan dini içerikli toplu etkinlikler, mezarlık temizliği gibi faaliyetler, çocukların üstün yararı ilkesine aykırıdır. Bu uygulamalar çocuğun zihinsel gelişimi açısından sakıncalı olup, eğitim kurumlarını bilimsellikten uzaklaştırmaktadır.”
“Proje iptal edilmeli”
Açıklamanın sonunda ÇEDES uygulamasının anayasanın laiklik ilkesine aykırı olduğu ifade edilerek, şu çağrıda bulunuldu: “Eğitim sisteminin belli bir din ve mezhep kurallarına göre biçimlendirilmesi kabul edilemez. Eğitim kurumları dini içerikli faaliyetlerin değil, bilimsel ve pedagojik yaklaşımların mekânı olmalıdır. ÇEDES uygulaması derhal iptal edilmeli, demokratik kamuoyu bu projeye karşı ortak bir duruş sergilemelidir.”
Eğitimciler, veliler ve demokratik kitle örgütleri, ÇEDES’e karşı mücadele çağrısında bulunarak, projenin eğitim sistemine etkilerinin tartışılması gerektiğini vurguladı.