Bloomberg HT'ye konuk olan Sülün Mercedes-Benz Türk İcra Kurulu Başkanı ve CEO'su Süer Sülün, Türkiye otomotiv sektöründe yaşanan zorluklar ve maliyet artışlarına dair dikkat çeken açıklamalarda bulundu.

Sülün, Türkiye'nin günümüzde "pahalı bir ülke" durumuna geldiğini ifade etti. Bunun gerekçesi olarak, maliyetlerde yaşanan ciddi artışları ve bu artışların yurtiçi pazarda karlılığı olumsuz yönde etkilemesini gösterdi. Ayrıca, Sülün, dış pazarda Türkiye'nin rekabetçi gücünün de bu artan maliyetler nedeniyle zayıfladığını belirtti.

Sektörde 2024 Beklentileri ve Gerçekleşen Durum

Sülün, 2024 yılına dair beklentilerinin sıkılaşacak bir pazar ve düşüş olacağı yönünde olduğunu belirtti. Ancak, 2024’ün daha az zor geçtiğini ve pazarın beklenenden daha az sıkılaştığını dile getirdi. Türkiye’de 2023 yılı itibariyle otomotiv ve hafif ticari araç satışlarının 1 milyonu geçtiğini vurgulayan Sülün, 2024 yılı için satışların 2023 ile paralel seviyede olmasını beklediklerini ifade etti.

Özellikle kamyon pazarında ise %12 oranında bir daralma yaşandığını ancak bunun bir önceki yılın yüksek performansından kaynaklandığını söyledi. Ayrıca otobüs pazarında herhangi bir daralma olmadığını, ancak şehir içi belediyelerinin kamu tasarrufları nedeniyle daralmaların görüldüğünü belirtti.

Piyasanın gözü ABD'de: Tarım dışı istihdam verisi açıklanıyor Piyasanın gözü ABD'de: Tarım dışı istihdam verisi açıklanıyor

"Maliyet artışı rekabet gücünü etkiledi"

Sülün, otomotiv sektöründeki genel maliyet artışlarını ve yüksek enflasyonun sektöre olan olumsuz etkilerini de dile getirdi. Türkiye’nin üretim maliyetlerinin artması, yurtiçi pazarda fiyat artışlarını beraberinde getirmiş olsa da, yurtdışı pazarda fiyat artışı yapabilmenin imkansız hale geldiğini belirtti. Bu maliyet artışlarının yurtdışındaki rekabet gücünü de olumsuz etkilediğini vurgulayan Sülün, Türkiye'nin bugün itibariyle "pahalı bir ülke" olduğunu ve bunun Türkiye'nin ihracat performansını zorlaştırdığını ifade etti.

Sülün, ihracatın azalmasındaki bir diğer faktörün de Türkiye'deki üretim maliyetlerinin artışı ve Türk Lirası'nın aşırı değerlenmesi olduğunu belirtti. Bu durumun sektöre zarar verdiğini ancak ilerleyen dönemde bu dengenin düzelmesini ümit ettiklerini söyledi. Türkiye'nin kamyon ihracatında en büyük oyuncu konumunda olduklarını belirten Sülün, 2023'te ihracatlarının %33’e düştüğünü, bu oranın geçmişte %50 civarlarında olduğunu söyledi.

"Elektrikli araçlarda altyapı yatırımlarına ihtiyaç var"

Mercedes-Benz Türk CEO’su, Türkiye’de elektrikli araç pazarının büyümeye devam ettiğini, ancak ticari araçlar için aynı durumun geçerli olmadığını belirtti. 2023 yılı itibariyle Türkiye’de 70 bin elektrikli araç satışı gerçekleştirildiğini ve TOGG’un da 20 bin araç sınırını aştığını belirten Sülün, otomotiv sektöründe elektrikli araçların iyi bir performans gösterdiğini ifade etti.

Ancak, ticari araçlar için altyapı eksiklikleri ve regülasyonlar nedeniyle elektrikli araç satışlarının sınırlı kaldığını belirtti. Sülün, elektrikli araçların ticari versiyonları için daha fazla altyapı yatırımı ve kamu teşvikinin gerektiğini vurguladı.

2025 Hedefleri ve Pazar Durumu

Sülün, Mercedes-Benz’in 2025 yılı hedeflerine dair de bazı açıklamalarda bulundu. Otobüs pazarının iyi gittiğini ve Avrupa'da bu alanda büyük bir talep olduğunu belirten Sülün, otobüs üretiminde talebin arzı aşacağını söyledi.

Kamyon pazarında ise biraz daha daralma beklediklerini belirten Sülün, sektörün büyümesinin değil, daralmasının daha olası olduğunu ifade etti.

Kaynak: Haber Merkezi