CHP İstanbul Milletvekili Turan Taşkın Özer, hukuk fakültelerinden mezun olup avukatlık stajına hak kazanmak için girilen Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı’nda yüksek eleme oranlarına dikkat çekti. Özer, sınava giren adayların büyük çoğunluğunun başarısız olmasının eğitimdeki sorunları gözler önüne serdiğini belirterek, hukuk fakültelerinin yönetim kadroları ve kontenjan politikalarının gözden geçirilmesi gerektiğini vurguladı.
İdari yargıda eleme oranı yüzde 98’i aştı
Özer’in yaptığı açıklamada, hukuk fakültesi mezunlarının mesleğe adım atmadan önce karşılaştığı eleme oranlarının yüksekliği dikkat çekiyor. Özer, "9 bin 142 adayın katıldığı sınavda adayların yüzde 42,67’si başarı sağlarken, İdari Yargı Ön Sınavı'nda başarı oranı yüzde 1,2 olarak kaydedildi. İdari yargıda elenenlerin oranı yüzde 98’den fazla,” ifadeleriyle, sınav sonuçlarının hukuk fakültelerinin eğitim kalitesindeki eksiklikleri bir kez daha gösterdiğini söyledi.
“Dekanlar hukukçu değil”
Özer, hukuk fakültelerindeki yönetim kadrolarının hukuk eğitimi almamış kişilerden oluşmasının eğitim kalitesine zarar verdiğini ifade etti. “44 devlet üniversitesindeki hukuk fakültelerinin yaklaşık yarısının dekanları hukukçu değil aralarında ilahiyat, tarım ekonomisi, edebiyat mezunları var. Bu durum hukuk eğitiminin niteliğini düşürüyor ve öğrencilerin hukuk alanında yeterli bilgi edinmelerini zorlaştırıyor,” dedi.
Akademisyen eksikliği ve ezberci yaklaşım
CHP’li Özer, fakültelerdeki akademisyen eksikliği ve hukuk eğitiminin ezbere dayalı hale gelmesinin de sorunların temelini oluşturduğunu belirtti. Hukuk eğitiminin sistematik bir bilgi temeline dayanması gerektiğine dikkat çeken Özer, “Hukuk eğitiminde ilk cümle ‘kanunu ezberlemeyin, anlamaya çalışın’dır. Ancak sınav soruları daha çok ezbere yönelik, bu da öğrencilerin muhakeme yeteneklerini geliştirmelerinin önüne geçiyor” dedi.
“Kontenjan ve fakülte sayısı azaltılmalı”
Özer, hukuk eğitiminin kalitesini artırmak için fakültelerdeki kontenjanların düşürülmesi ve fakülte sayısının azaltılması gerektiğini vurguladı. “Öncelik, hukuk eğitiminin niteliksel standartlarını artırmak olmalı. Öğrenci sayısı değil, eğitim kalitesi önemlidir,” diyerek daha sağlam ve kaliteli bir hukuk eğitimi için reform yapılması gerektiğini ifade etti.