2023/24 sezonu boyunca ambalajlı zeytinyağı ihracatı ön plana çıkarken, dökme ve varilli ihracat kısıtlamalarının kalkmasıyla sektör bir miktar rahatladı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Emre Uygun, sektörün zor döneminde ihracat miktarındaki düşüşe rağmen, fiyat artışıyla döviz kaybının sınırlandırıldığını ifade etti.
Ambalajlı ihracat, zeytinyağı sektörünün ana gücü oldu
70 bin 750 tonluk zeytinyağı ihracatının 54 bin tonu ambalajlı olarak gerçekleştirildi. Ambalajlı ihracatın büyük kısmının büyük ambalajlarda yapılması, dökme ihracatının kısmen yerini aldı. Sezon sonuna doğru kota ve kısıtlamaların kaldırılmasıyla dökme ve varilli ihracatın 100 milyon dolara ulaştığı belirtildi.
Zeytinyağı fiyatında yüzde 54’lük artış
Zeytinyağının dolar bazında ortalama ihraç fiyatı, geçtiğimiz sezona göre yüzde 54 artışla 7,16 dolara yükseldi. Emre Uygun, miktar bazındaki yüzde 52’lik düşüşe rağmen, fiyat artışı sayesinde döviz getirisindeki gerilemenin yüzde 29’da kaldığını belirtti.
2024/25 sezonunda 200 bin ton ihracat hedefi
Türkiye'nin 2024/25 sezonunda 475 bin tonluk rekoltesiyle İspanya'nın ardından dünya ikincisi olacağı belirtiliyor. Bu hedef doğrultusunda, EZZİB Başkanı Uygun, 200 bin ton ihracat ile hem üreticilere daha yüksek kazanç sağlamak hem de sektöre değer katmayı amaçladıklarını açıkladı.
ABD, Türk zeytinyağının en büyük pazarı oldu
2023/24 sezonunda Türkiye’den en çok zeytinyağı talep eden ülke 135 milyon dolarlık alımla ABD oldu. İspanya ve İtalya, ABD’yi takip ederken Japonya, Türkiye’den zeytinyağı ithalatını yüzde 19 artırarak 33,5 milyon dolara yükseltti. Suudi Arabistan, Rusya ve Almanya gibi geleneksel pazarların yanı sıra, Avustralya ve Brezilya da Türk zeytinyağına ilgi gösteren ülkeler arasında yer aldı.