Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu'nun 13 Mart'taki toplantısında incelenen 141 dosyadan 131'inin mevzuata aykırı bulunduğunu ve bu kapsamda 32 milyon 481 bin 507 lira idari para cezası kesildiğini duyurdu. Ayrıca, 5 dosya için erişim engeli tedbiri, 1 dosya için ise tedbiren durdurma kararı verildi.

Hangi sektörler incelendi?

Toplantıda, tüketicilerin ekonomik tercihlerini etkileyen reklamlar ve ticari uygulamalar ele alındı. Özellikle şu sektörlerdeki yanıltıcı reklamlar öne çıktı:

  • Hazır giyim: İndirimli satış kampanyalarında sahte indirim algısı oluşturulması
  • Teknoloji: Ürün özelliklerinin eksik veya yanlış belirtilmesi
  • Otomotiv: "Sıfır faiz" iddiasıyla yapılan yanıltıcı reklamlar

Hazır giyim sektörüne 4,8 milyon lira ceza

Reklam Kurulu, indirimli satış kampanyalarına yönelik sıkı denetimler gerçekleştirdi. Hazır giyim sektöründe, gerçeğe aykırı fiyatlandırma ve yanıltıcı indirim uygulamaları tespit edilen 8 dosya için toplam 4 milyon 800 bin lira ceza kesildi. Denetimlerde, gerçeğinden daha yüksek indirim yapıldığı algısı oluşturma, kısa süreli kampanyalarla tüketiciyi baskı altına alma gibi uygulamalarla haksız rekabet yaratıldığı belirlendi.

Teknoloji sektörüne yaptırım

Bazı teknoloji firmalarının, cep telefonu modelleri için özel bir uygulamaya sahip olduğu izlenimi yaratmasına rağmen, bazı modellerin bu özellikten yoksun olduğu tespit edildi. Ayrıca, bir otomotiv firması tarafından Türkiye'de aktif olarak kullanılamayan "ses tanıma özelliği"nin reklamlarda vurgulanması tüketicileri yanılttığı gerekçesiyle cezalandırıldı.

Bayram göçü başladı: Trafikte en yoğun noktalar hangi güzergahlarda? Bayram göçü başladı: Trafikte en yoğun noktalar hangi güzergahlarda?

Sıfır faizli kredi reklamları incelendi

Bazı otomotiv firmalarının "yüzde sıfır faiz" sloganıyla sunduğu kampanyalarda, peşin faiz ödemesi olmasına rağmen, reklamın ana mesajında faiz oranının sıfır olarak gösterildiği belirlendi. Ayrıca, faiz oranı içeren reklamlarda, kredinin toplam maliyetine dair yasal olarak belirtilmesi gereken oranlara yer verilmediği için ilgili reklamlara tedbiren durdurma kararı verildi.

Yanlış ürün bilgisi veren firmalara ceza

Bazı ayakkabı markalarının, yurt dışı tanıtımlarında ürün bileşeninde domuz derisi kullanıldığı belirtilirken, Türkiye’de satış sayfalarında bu bilginin "deri" veya "doğal deri" olarak sunulduğu tespit edildi. Bu durum nedeniyle 4 firmaya toplam 3 milyon 457 bin 160 lira ceza kesildi ve ürün içeriklerinin eksik bilgilendirildiği gerekçesiyle durdurma kararı alındı. Reklam Kurulu, tüketicilerin yanıltılmasını önlemek için denetimlerin devam edeceğini ve gerekli idari yaptırımların uygulanacağını belirtti.

Kaynak: Haber Merkezi