Ankara Sanayi Odası (ASO), Türkiye’nin iş gücü potansiyelinin ekonomik gereksinimlerle uyumlu bir şekilde geliştirilmesi amacıyla "İş Gücü Piyasasına Mesleki ve Teknik Eğitimin Entegrasyonu: Uyum ve Gelecek Öngörüleri" raporunu yayımladı.
Raporda, yeşil dönüşüm ve dijitalleşme gibi alanlardaki değişimlerin mesleki eğitimi nasıl dönüştürdüğü ve sanayinin yeni becerilere olan ihtiyacı vurgulandı. ASO, mesleki eğitimde yapılacak reformlarla iş gücü piyasasında verimli eşleşmelerin sağlanabileceğini belirtti.
"Beceri eksikliği, Türkiye’deki işsizliğin temel sebeplerinden biri"
ASO'nun yayımladığı raporda, Türkiye'deki iş gücü piyasasında önemli bir sorun olarak "beceri eksikliği" ön plana çıkıyor. Raporda, özellikle gençler arasındaki işsizlik oranlarının yüksek olmasının, mesleki eğitimdeki aksaklıklarla doğrudan ilişkili olduğu ifade ediliyor. Eğitim müfredatının sanayinin ihtiyaçlarına göre güncellenmesi gerektiği, bu adımın iş gücü piyasasında daha verimli eşleşmelere olanak tanıyacağı vurgulandı.
Ayrıca, yeşil dönüşüm, dijitalleşme, büyük veri, yapay zeka ve yenilenebilir enerji gibi alanlardaki yeni mesleklerin, mesleki ve teknik eğitim sistemine entegre edilmesi gerektiği belirtildi.
"Eğitimde reform, genç işsizlik oranlarını düşürebilir"
ASO Başkanı Seyit Ardıç, mesleki eğitimdeki reform çağrısının önemine değinerek, sanayideki beceri eksikliklerinin giderilmesinin Türkiye'nin ekonomik kalkınmasını hızlandıracağını söyledi. Ardıç, "Teknolojik açıdan donanımlı bir mesleki eğitim ekosistemi kurmak, genç işsizlik oranlarını düşürmek için kritik bir adımdır" ifadelerini kullandı.
Raporda, özellikle Milli Eğitim Bakanlığı ile Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) arasındaki iş birliğinin güçlendirilmesi gerektiği belirtilerek, bu işbirliğinin işveren ve mezunlar arasında daha etkin eşleşmelere olanak tanıyacağı vurgulandı.
"Mesleki eğitimde nitelikli öğrenci algısı yeniden değerlendirilmeli"
Rapor, Türkiye'de mesleki eğitimin hâlâ "niteliksiz öğrencilerin eğitimi" olarak algılandığını ve bunun başarılı öğrencilerin meslek liselerini tercih etmelerini engellediğini ortaya koydu.
Bu algının kırılması gerektiği belirtilirken, mesleki eğitim kurumlarının sanayinin ihtiyaçlarına uygun şekilde yeniden yapılandırılmasının önemi vurgulandı.