İzmir Şehirlerarası Otobüs Terminali (bir diğer adıyla İzmir Otogarı), İzmir'in en büyük şehirlerarası ulaşım noktalarından birisi konumunda. Işıkkent semtinde yer alan otogar, şehir merkezine yaklaşık 15 kilometre uzaklıkta bulunuyor. 1998 yılında hizmete girmiş olan terminal, geniş bir alana yayılmakta ve birçok otobüs firması tarafından kullanılıyor.
Otogar, hem şehir içi ulaşım hem de şehirlerarası yolculuklar için önemli bir aktarma noktası. İçerisinde yolcuların ihtiyaçlarını karşılayabilecek pek çok dükkan, restoran, kafe ve bekleme alanı bulunuyor. İzmir'in merkezi ile ulaşım, otobüs ve taksi hizmetleriyle sağlanıyor. Otogar, özellikle Ege bölgesine yönelik pek çok otobüs seferi ile ulaşım sağlamak isteyenler için önemli bir merkez haline gelmiş durumda.
Terminalin kapasitesi ve sunduğu imkanlar
İzmir Şehirlerarası Otobüs Terminali, 71 şehirlerarası, 43 ilçelerarası, 11 indirme olmak üzere 128 perona, 66 şehirlerarası, 20 ilçelerarası olmak üzere toplam 86 yazıhaneye, 155 şehirlerarası ve 40 ilçelerarası olmak üzere 195 firmaya sahip. Kışın ortalama 2500 adet/gün, yazın ise ortalama 4000/gün otobüs çıkış sayısı ile İzmir'in en önemli ulaşım tesislerinden birisi olan terminal, 120 araçlık kapalı ve 380 araçlık açık olmak üzere 500 araçlık otopark kapasitesine sahip.
3 adet akaryakıt istasyonu bulunduran terminal, 7 katlı ve 150 yatak kapasiteli oteli de içerisinde barındırıyor. 25 atölye ve 44 adet dükkanı da tesis içerisinde barındıran terminalde 30 adet büro bulunuyor. 14 adet büfe ve 1 adet döner gazinosu ile sosyal hayata katkıda bulunan terminalde 7 kafeterya bulunuyor. 18 adet kargo bürosu ile 29 adet muhtelif işyerinin yer aldığı terminalde 5 adet WC bulunuyor.
Terminal çevresindeki çalışmalarda son durum ne?
Terminal çevresindeki viyadük ve bağlantı yolları çalışmaları sebebiyle bölge uzun süredir inşaat alanı gibi gözüküyordu. Vatandaşların terminale ulaşmasını zorlaştıran ve çevrenin kötü gözükmesine sebep olan çalışmalarda sona gelindi. Sona gelinen çalışmalar ile İzmir Büyükşehir Belediyesi (İZBB) bölgedeki peyzaj çalışmalarını tamamladı.
Bölgedeki trafik akışını düzenlemek amacıyla yapılan bağlantı yolu ve kavşak çalışmalarının yanı sıra peyzaj ve aydınlatma düzenlemelerini de kapsıyor. Bu çalışmalar, terminal çevresinin hem gündüz hem de gece saatlerinde estetik açıdan farklı güzellikler sunmasını sağladı. Bu yeniliklerle, hem bölgedeki trafik sorunu çözülmüş oldu hem de görsel açıdan terminal çevresi daha cazip hale getirildi. Aydınlatma düzenlemeleriyle gece görünümü de iyileştirilen bölge, özellikle gece saatlerinde şehre farklı bir atmosfer kazandırıyor.
Yıkılacağına dair haberler doğru mu?
Tunç Soyer başkanlığı döneminde terminalin yıkılıp yerine daha modern ve kapasite sayısı artırılmış bir terminal inşa edilmesi gündeme gelmiş ve bununla ilgili çalışmalar başlatılmıştı. Ancak sürdürülen çalışmalar mahkeme engeline takılmış ve bu yıkım işlemi gerçekleştirilememişti. Dönemin İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı olan Tunç Soyer, otogarı işleten şirketin sözleşmesinin 7 yıl uzatılması talebine ilişkin açtığı davada mahkemenin tahliye işlemlerini durdurma kararını verdiğini ve İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin itirazının reddedildiğini bildirmişti.
Geçen yıl yaptığı açıklamalarda İzmir Otogarı'nın 25 yıllık işletme süresinin Aralık 2023'te sona ereceğini ve hemen ardından yıkım işlemlerine başlanacağını duyuran Başkan Soyer, mahkemenin verdiği karara karşı itiraz ettiklerini, ancak bu itirazın reddedildiğini ifade etmişti. Bu durumun, İzmir Otogarı'nın uzun yıllardır devam eden işlevsizlik ve kötü durumunu göz önünde bulundurularak, kent halkını mağdur etmekten başka bir amaca hizmet etmediğini söylemişti.
Dr. Cemil Tugay başkanlığındaki İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin gündeminde terminali yıkmak gibi bir proje yok. Yıkımın aksine bölgenin iyileştirilmesi için çalışmalar sürdüren İZBB, bölgeye ulaşan yolların bakımlarını sürdürüyor ve peyzaj çalışmalarını tamamlıyor. Terminalin işletmesi ile ilgili olarak Dr. Cemil Tugay Eylül 2024 tarihinde İZULAŞ'ın da terminali işletebileceğini söylemişti.