İzmir'in Menderes ilçesindeki Cumaovası İlkokulu öğrencileri, okullarda geri dönüşüm konusunda farkındalık yaratmak ve öğrencileri motive etmek için örnek bir projeye imza attı. Harezmi Eğitim Modeli kapsamında bir araya gelen 3'üncü ve 4'üncü sınıf öğrencileri, ilçedeki geri dönüşüm sorununa çözüm bulmak amacıyla ilkokullar arası atık toplama yarışması düzenlemeye karar verdi.
Öğrencilerden örnek proje
Öğrenciler, yarışmanın şartlarını oluşturduktan sonra afiş tasarımları da yaparak projelerini hayata geçirdi. Plastik, pil ve kağıt olmak üzere en çok atığı toplayan okulu ve öğrenciyi ödüllendirecek olan minik çevreciler, böylece geri dönüşüm bilincinin okullardan başlayarak tüm ilçeye yayılmasını hedefliyor.
"Tüm okullara yarışma duyuruldu"
Cumaovası İlkokulu Müdürü İnci Uygun, öğrencilerin projeyi kendilerine sunduklarında çok heyecanlandıklarını ve hemen harekete geçtiklerini belirtti. Uygun, "Öğrencilerim öğretmenimizle birlikte ziyarete geldi. Atıkların yeterince ve düzenli toplanmadığını düşünüyorlardı. Bunu ilçeye yaymak istediklerini anlattılar. Çalışmanın örneklerini ve tasarladıkları afişleri sundular. Ben de ilçe milli eğitim müdürümüzden randevu aldım. Öğrencilerimizle birlikte ziyarete gittik. Kaymakamlık oluru aldık ve ilçemizdeki tüm okullara bu yarışma duyuruldu" dedi.
"Okul ayrı, öğrenci ayrı ödüllendirilecek"
Duyurunun ardından olumlu geri dönüşler aldıklarını anlatan Uygun, yarışmanın detaylarını şu şekilde paylaştı: "En çok kağıt, pil ve plastik atıkları toplayan okullar ödüllendirilecek. Bunun yanında isimleri alınan öğrenciler ne kadar miktarda atık getirdiyse tabloya işleniyor. En çok atığı toplayan okulu ayrı, öğrenciyi ayrı ödüllendireceğiz. Her atığın tarihi var. Öğrenciler atıkları ya evlerinde ya okullarında depoluyorlar. Araç temin edeceğiz, okullardan atıkları toplayıp ilgili birimlere teslim edeceğiz. Öğrencilerin ilgisi çok fazla. Okulumuzdaki öğretmenlerimizden biri karalama kağıtlarını çöpe atmak istediğinde, öğrencilerinden birinin engel olup atıkları almak istediğini ve listeye ismini yazdırdığını anlattı. Bu örnekler projenin benimsendiğini ortaya koyuyor."
"Problem üzerinde düşünüp, adım adım çözmeye çalışıyorlar"
Sınıf öğretmeni Elmas Merve Birgücü de Harezmi Eğitim Modeli hakkında bilgi vererek, öğrencilerin bu model sayesinde problem çözme, analitik düşünme, yaratıcılık ve ekip çalışması becerilerini geliştirdiklerini söyledi. Birgücü, "Çocukların günlük hayatta karşılaştıkları problemleri çözebilmeleri ve kendilerine yetebilmelerini amaçlıyoruz. Algoritmayı kullanarak, daha üst bilişsel becerilerini geliştirmeye çalışıyoruz. Bir problem üzerinde düşünüp, adım adım çözmeye çalışıyorlar" dedi.
Her aya farklı atık
Ekibin önce bir problem belirlediğini anlatan Birgücü, "Öğrencilerimiz, Menderes'te geri dönüşümün eksik kalmasından kaynaklı yaşanan çevre sorunları için ne yapabileceklerini düşündüler. 'Önce kendi evimizden başlamalıyız ve okul bizim evimiz. Kendi okulumuzda yapacağız ama diğer okullara da öncü olalım' dediler. Tüm ilkokullarda bir proje başlattık. Mart ayında plastik, nisan ayında pil, mayıs ayında da kağıt atıkları toplayacaklar" diye konuştu.
Minik çevrecilerden büyük hedefler
4'üncü sınıf öğrencisi Elif Nisa Avcı, afişleri hazırlarken çok mutlu olduğunu ve atıkları biriktirmeye başladığını söyledi. Egehan Şahinoğlu ise "Harezmi grubu olarak problemleri tespit edip, çözmeye çalışıyoruz. Kendimize bir problem belirledik. Bu da Menderes'teki geri dönüşüm kutularının az olmasıydı. Bu sorunu çözmek için önce insanları bilinçlendirmek gerektiğini fark ettik. Buna okulumuzdan ve ilçemizden başlamaya karar verdik" dedi. Mira Çalış da projenin Menderes'teki geri dönüşüme katkısı olacağına inandığını ve atıkları toplamaya başladığını belirtti.