Boeing, savunma sektöründeki üç büyük programda önemli aksaklıklarla karşı karşıya. Şirketin Air Force One, T-7A Red Hawk eğitim uçağı ve KC-46A Pegasus tankeri gibi projeleri, teslim tarihlerindeki büyük kaymalar ve tasarım problemleri nedeniyle milyarlarca dolarlık kayıplara yol açtı.
Bu gecikmeler, Boeing'in gelecekteki savunma taahhütlerini yerine getirme yeteneği konusunda ciddi endişeler yaratıyor.
Air Force One yenileme programında büyük gecikme
Boeing'in Air Force One yenileme programı, başlangıçta 2024'te teslim edilmesi planlanan uçakların teslimatının 2027 veya 2028'e ertelenmesiyle ciddi bir aksaklık yaşadı. Son raporlara göre, teslimatın 2029 veya sonrasına kadar sürebileceği belirtiliyor.
CEO Dave Calhoun, bu gecikmelerin Boeing için beklenmedik riskler taşıdığını ve şirketin bu tasarım değişikliklerinin ve gecikmelerin maliyetini üstlendiğini açıkladı. Bu arada, 30 yıllık VC-25A filosunu uçurmaya devam etmek zorunda kalan Hava Kuvvetleri, mevcut uçakları ayakta tutmak için ekstra fon ayırmak zorunda kaldı.
Siyasetçiler Boeing'i gecikmelerle eleştiriyor
Boeing'in yaşadığı gecikmeler, siyasilerin de dikkatini çekmiş durumda. Başkan Donald Trump, Şubat ayında yaptığı açıklamada, “Boeing'den memnun değilim... Bu sözleşmeyi sabit fiyatlı olarak verdik ve çok uzun sürüyor” diyerek şirketi eleştirdi.
Trump, eğer teslimat tarihi daha da uzarsa, başkanlık taşımacılığı için “başka alternatiflere bakabileceğini” dile getirdi. Beyaz Saray yetkilileri ise yabancı bir uçağa geçmeyi reddederek, Boeing'i tekrar harekete geçmesi için zorlayacaklarını belirtti.
T-7A Red Hawk eğitim uçağında tasarım problemleri
Boeing'in T-7A Red Hawk eğitim uçağı programı da ciddi aksaklıklar yaşadı. İlk T-7A'nın 2023'te teslim edilmesi gerekiyordu, ancak bütçe belgelerine göre, ilk operasyonel kabiliyetin 2028'e ertelendiği açıklandı. Testler sırasında, Boeing ve Hava Kuvvetleri, uçağın parçalarını duraklatmak ve yeniden tasarlamak zorunda kaldı. Özellikle, T-7'nin kaçış sistemi, belirli vücut ölçülerine sahip pilotlar için risk oluşturdu.
2021 testleri, fırlatılan bazı pilotların tehlikeli beyin sarsıntıları veya aşırı hızlanma kuvvetleriyle karşı karşıya kalabileceğini, hatta paraşüt açma şoku nedeniyle kask vizörlerini kaybedebileceğini ortaya koydu.