Elektrikli araç kullanımının Türkiye'de hızla artması, şarj altyapısı ihtiyacını da beraberinde getirdi. Birçok kullanıcı, araçlarını evlerinde veya iş yerlerinde şarj etmek için bireysel çözümler üretmeye başladı. Ancak Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Antalya Şube Başkanı Şaban Tat’a göre, kontrolsüz ve yetkisiz şekilde kurulan bu sistemler ciddi güvenlik riskleri barındırıyor. Özellikle apartmanlarda yapılan plansız kurulumlar yangın tehlikesini artırıyor.
"Kurulumlarda yasal prosedürlere uyulmalı"
EMO Antalya Şube Başkanı Şaban Tat, elektrikli araçların karbon salınımını azaltması açısından olumlu bir gelişme olduğunu belirtirken, şarj altyapısının teknik ve hukuki olarak güvenli bir zemine oturtulması gerektiğini vurguladı. “Teknoloji gelişiyor, bizim de bu sürece doğru şekilde ayak uydurmamız gerekiyor” diyen Tat, kurulum sürecinde dağıtım şirketinden mutlaka enerji müsaadesi alınması gerektiğini söyledi.
Tat, “Ev ve iş yerlerinde kurulan ‘wall box’ cihazlar mutlaka yetkili bir elektrik mühendisi tarafından denetlenmeli. Panoların kaldırabileceği yük, kablo kesitleri ve binanın genel altyapısı kontrol edilmeden yapılan her işlem yangın riskini artırıyor” dedi.
"Apartmanlarda ciddi risk oluşuyor"
Özellikle apartmanlarda yaşanan düzensiz kurulumlara dikkat çeken Tat, aynı anda birden fazla şarj cihazının kullanıldığı durumlarda bina ana panolarında aşırı yüklenmeler yaşandığını ve bu durumun yangınlara davetiye çıkardığını söyledi. “Sadece yangın riski değil, elektrikli araçların bataryaları da bu düzensizlikten zarar görebilir. Bu nedenle site yönetimleri, kurulumlarda uzman mühendis desteği almayı zorunlu kılmalı” ifadelerini kullandı.
"Şarj uygulamaları tek bir platformda toplanmalı"
Kamuya açık hızlı şarj istasyonlarına da değinen Tat, Türkiye genelinde 140'tan fazla lisanslı şarj firması olduğunu, ancak her firmanın farklı uygulamalarla hizmet sunduğunu belirtti. Tat, “Her istasyonun farklı uygulaması var, kullanıcılar bunlarla tek tek uğraşıyor. Özellikle yaşlı vatandaşlar için bu sistem oldukça zorlayıcı. Tüm firmaların ortak bir platformda toplanması, kullanım kolaylığı açısından önemli” dedi.
"Yönlendirme tabelaları yetersiz"
Tat, alışveriş merkezleri ve otoparklarda yer alan şarj istasyonlarının yönlendirme eksikliği nedeniyle kullanıcılar tarafından kolayca bulunamadığını belirtti. “Bazı istasyonlar bodrum katlarda adeta gizlenmiş durumda. Tabelalar hem görünür değil hem de standartlara uygun değil. Bu da şarj noktalarının verimli kullanımını zorlaştırıyor” diye konuştu.