İzmir’in Buca ilçesinde 1872’de hizmete giren ve Türkiye’nin ilk demir yolu hattının bir parçası olan Buca-Şirinyer hattı, Buca Belediyesi tarafından başlatılan çevre düzenlemesi kapsamında betonla kapatıldı. Tarihi dokunun zarar görmesi, vatandaşların tepkisini çekti.
“Tarihime Dokunma Platformu” kuruldu
Tarihi demir yolunun korunması amacıyla ilçe sakinleri, “Tarihime Dokunma Platformu” adı altında bir araya geldi. Platform Sözcüsü Avukat Mürüvet Suatoğlu Balcılar, projede hattın nostaljik tramvay ve yeşil alan olarak düzenleneceğinin kamuoyuna duyurulduğunu belirtti. Ancak Mayıs ayında hattın çevresi panellerle kapatıldı ve sürecin sonunda hattın betonla kaplandığı ortaya çıktı. Balcılar, “Ağaçlar kesildi, 30 bin metreküp beton döküldü. Bu proje tarihi yok etti. Devlet Demiryolları’na çağrımız var; lütfen bu tarihi demir yoluna ne yapıldığını inceleyin” dedi.
Buca Belediyesi'nden açıklama
Buca Belediye Başkanı Görkem Duman, proje ihalesinin geçen yıl yapıldığını ve firma çalışmalarının devam ettiğini söyledi. Duman, “Ortaya çıkan tren rayları projenin tam ortasında kaldı. Kanunlar çerçevesinde tarihsel bir bakış açısıyla projeyi yeniden değerlendireceğiz. Hem şehrin ihtiyaçlarını karşılayacak hem de tarihi dokuyu koruyacak bir çözüm geliştireceğiz” ifadelerini kullandı.
MHP'den eleştiri: Buca'nın tarihi yok ediliyor
MHP Grup Başkanvekili Bahadır Altınkeser, hattın betonla kapatılmasına sert tepki gösterdi. Altınkeser, “1872’de açılan bu hat, Buca'nın tarihini simgeliyor. MHP olarak biz, nostaljik tramvay hattı ve yeşil alan projeleri önerdik. Ancak rayların üstüne beton döküldü. Buca'nın tarihi maalesef yok edildi” dedi.
Tarihi hattın korunması için yeni başvuru
Buca Tren İstasyonu 1986’da, Şirinyer Tren İstasyonu ise 2007’de Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından tescil edilmişti. Balcılar, 2,7 kilometrelik hattın da tescillenmesi için İzmir Kültür Varlıkları Koruma Bölge Kurulu’na başvuracaklarını belirtti.